3 Februari 2018

Tadika Tanpa Taman Permainan

Saya tertanya-tanya mengapa sebuah tadika iaitu taman kanak-kanak tidak disediakan taman permainan? Sedangkan kanak-kanak berhak untuk bermain dan zaman kanak-kanak ini perlu bermain.

Berdasarkan pemerhatian saya, tadika yang tidak menyediakan taman permainan ini majoritinya ialah tadika swasta. Bukan saya mahu membandingkan dengan tadika awam tetapi isu yang  saya timbulkan ini perlu diberi perhatian.

Sudah namanya tadika swasta, kos yuran juga boleh tahan. Jadi pihak pengusaha haruslah menyediakan taman permainan untuk kanak-kanak. Mereka perlukan ruang untuk bermain juga. Kerana melalui bermain, kanak-kanak dapat berkembang dari aspek sosial, bahasa, fizikal dan kognitif. Ini penting.

Kanak-kanak usah dikurung di dalam premis sahaja tanpa aktiviti yang menyeronokkan. Kanak-kanak perlu merasai pengalaman di luar kelas. Memang perlu dan perlu...

Setakat ini, dua buah tadika yang sudah lama saya perhatikan tanpa taman permainan. Kedua-dua tadika ini hanya menekankan aspek akademik kepada kanak-kanak. Jadi, kanak-kanak lebih banyak berada di dalam premis tadika disebabkan aktiviti pendidikan tertumpu kepada kemahiran bacaan, tulisan serta kiraan.

Kenapa ini boleh berlaku? Kanak-kanak bukanlah robot.

Sekiranya ini berlaku, bermaksud pengamal dalam pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia belum mencapai tahap profesional. Kerana apa? kerana tidak seimbangkan keperluan perkembangan kanak-kanak. Jadinya tadika perlulah mempunyai taman permainan di luar premis. Kerana taman permainan merupakan tempat perkumpulan sosial kanak-kanak dan mereka perlu mendapat pengalaman yang sepatutnya dirasai pada usia awal mereka. 

Bagaimanakah matlamat dalam pendidikan awal kanak-kanak hendak dicapai sekiranya perkara kecil ini tidak diambil berat oleh pengamal dalam pendidikan awal kanak-kanak?



Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...