Pada
Januari 2015 sehingga April 2015. Saya mendapat tawaran untuk menjadi guru
ganti.
Hari
pertama tiba di sekolah, saya terus berjumpa dengan penolong kanan pentadbiran
iaitu Cikgu H. Saya terkaku apabila dia memberitahu saya sebenarnya sebagai
guru ganti untuk kelas pendidikan khas. Kerana guru yang cuti bersalin itu
sebenarnya ialah guru pendidikan khas. Saya terkaku kerana pada surat tawaran tidak
dinyatakan dengan spesifik.
Pada
mulanya saya sangat risau, kerana saya tidak ada pengalaman bekerja dengan
kanak-kanak berkeperluan khas, tetapi saya mempunyai sedikit pendedahan kerana
projek imliah yang saya kaji semasa di belajar di universiti ada kaitan dengan
kanak-kanak berkeperluan khas iaitu autisme. Selain itu juga, saya pernah
menjadi sukarelawan reader kepada
pelajar buta di universiti selama dua tahun. Jadi saya sudah mempunyai bekalan kesediaan
berhadapan dengan pelajar berkeperluan khas ini.
Guru-guru
pendidikan khas pada masa itu hanya tinggal dua orang sahaja dan seorang
pembantu pengurusan murid. Guru pendidikan khas yang dipanggil dengan gelaran
Cikgu P memberitahu saya bahawa guru ganti sebelum ini hanya dapat bertahan
sehari sahaja. Selepas itu dia berhenti. Kerana mengendalikan kanak-kanak
berkeperluan khas ini sangat mencabar, tidak seperti mengendalikan kanak-kanak
di kelas aliran perdana. Mengendalikan kanak-kanak berkeperluan khas ini
memerlukan tahap kesabaran yang tinggi dan perlu terbuka untuk menerima mereka
seadanya.
Dengan
kesabaran dan keberanian, saya teruskan sehingga tamat tempoh berkhidmat
seperti yang sudah dinyatakan di dalam surat tawaran. Saya mengendalikan kelas
Tahun 1 Rose yang dihuni oleh empat orang kanak-kanak, iaitu As (sindrom Down),
Marl (Autisme), Juh (Autisme + Masalah Pembelajaran), Aud (Masalah
Pembelajaran). Tahap perkembangan mereka berbeza-beza dan sebagai guru yang
mengendalikan mereka saya perlu bersabar. Seorang kanak-kanak seperti
mengendalikan lima puluh orang kanak-kanak. Inilah umpama dan gambaran yang
dapat saya catatkan sebagai menerangkan bahawa begitu mencabar sekali
mengendalikan kanak-kanak berkeperluan khas ini.
As
kanak-kanak dengan sindrom Down sering membuat halnya sendiri. Tidak pernah
bersuara dan dia tidak memberi penglibatan semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran. Kanak-kanak seperti dia perlu dikendalikan secara individu. Saya
pernah keluar lari dari kelas, kerana takut dengan As, disebabkan emosi dia
berubah menjadi agresif, dia mahu memukul saya, dia mengoyakkan kertas-kertas
yang ada di dalam kelas, dia mengambil beg saya. Tiba-tiba menjadi begitu, ini
pengalaman pertama saya mengalami situasi begini. As juga pernah lari dari kelas,
dan dia mengintip di tandas guru perempuan sehinggakan guru tersebut menjerit.
Suatu perasaan berbeza saya rasai. Mereka mempunyai sikap dan perwatakan yang begitu
unik. Pendekatan dan cara untuk berinteraksi dengan mereka juga berbeza. Tetapi
kuncinya, kesabaran.
Marl,
kanak-kanak dengan gangguan Autisme. Dia kerap duduk di bawah meja, tiba-tiba
menangis, tiba-tiba ketawa. Marl boleh menulis dan boleh belajar bahasa
Inggeris. Dia boleh melibatkan diri dalam sesi pembelajaran. Suka bermain tanah
liat. Daripada tanah liat itu, dia boleh menghasilkan pelbagai objek yang
pernah dia lihat. Saya begitu teruja kerana pernah nampak dia membuat seekor
katak yang sangat kecil menggunakan tanah liat, katak tersebut seperti katak
yang hidup. Dia begitu berbakat dan mempunyai kemahiran motor halus yang baik. Nampaknya
dia perlukan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) yang khas.
Juh.
Dia satu-satunya kanak-kanak perempuan yang ada di dalam kelas pendidikan khas.
Kanak-kanak dengan Autisme + Masalah Pembelajaran. Air liur banyak keluar daripada
mulutnya sehingga guru melekatkan sapu tangan pada dadanya dengan pin. Apa yang
mengejutkan saya, Juh boleh menyanyi lagu Korea yang bertajuk ‘Come Back Home’
daripada kumpulan 2NE1. Dia menyanyi tetapi sebutan tidak begitu jelas, tetapi
memang lagu itu yang saya dengar. Saya
tersenyum dan terharu.
Aud
pula kanak-kanak dengan masalah pembelajaran. Kanak-kanak ini boleh dibawa
berbual dan dia suka bercakap. Jika dilihat secara lahiriah, dia seperti
kanak-kanak normal. Tetapi dalam pembelajaran akademik, dari sana kita ada
dapat melihat dia mengalami kesukaran. Saya pernah memperkenalkan huruf kepada
Aud, tetapi selepas 10 saat sahaja dia sudah lupa walaupun sudah diulang-ulang.
Saya sabar.
Di
pusat pendidikan khas ini juga mempunyai dua orang adik-beradik lelaki kembar yang
hiperaktif di kelas Tahun 2. Mereka juga nampak seperti normal secara
lahiriahnya, tetapi mereka sebenarnya hiperaktif, yang tidak boleh duduk diam di
dalam kelas dan pernah saya nampak seorang kanak-kanak hiperaktif itu memakan
pemadam. Oh Tuhan tolong aku. Mereka juga terlalu aktif bercakap, kerap membawa
suasana bising di dalam kelas. Memang kena bersabar.
Dalam
kurikulum pendidikan khas, kanak-kanak tidaklah ditekankan kepada akademik
semata-mata, banyak dilatih berkaitan kemahiran pengurusan diri. Contoh
kemahiran bantu diri yang mereka lakukan ialah seperti menggunakan tandas,
menjaga kebersihan diri dan berkebun. Mereka juga banyak aktiviti di luar
kelas.
Selama
tiga bulan saya bersama dengan kanak-kanak berkeperluan khas di sekolah, apa
yang saya pelajari ialah sebagai guru yang mengendalikan kanak-kanak
berkeperluan khas, kita perlu mempunyai ilmu, sabar, berani, dan suka kepada
cabaran. Kanak-kanak berkeperluan khas juga memerlukan kasih sayang. Jadi
sebagai guru, kita perlu menyalurkan kasih sayang tersebut dengan cara yang
sesuai untuk mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan