Cerita
ini ialah cerita 4 tahun lepas iaitu pada Jun hingga Ogos 2013 semasa saya
menjalani praktikum selama 8 minggu di taska yang menggunakan kurikulum
Montessori.
Ini
merupakan pengalaman pertama saya keluar dari kelas untuk menjalani praktikum
dan perasaan itu sangat berdebar-debar. Banyak kepada negatif yang saya
fikirkan. Bagaimana itu dan ini?
Mencari
lokasi taska, mencari rumah sewa, pengangkutan ke taska bagaimana dan
sebagainya lagi. Semua saya perlu tempuh sendiri.
Kebetulan
pada masa itu, partner praktikum saya
juga perempuan, jadi kami hanya berjumpa di taska sahaja. Jadi saya sebagai
lelaki terpaksa mencari penyelesaian kepada semua persoalan yang bermain-main
di kotak minda. Saya risau. Sehingga saya berjumpa dengan pensyarah yang
menyelaras hal praktikum ini untuk meminta tukar taska yang lain. Kerana
penempatan taska ini ditentukan oleh pihak fakulti dan bukan atas pilihan pelajar. Taska tempat saya
menjalani praktikum ialah di Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor. Lokasi
yang jauh dari kampus.
Tambahan
lagi, medium pengajaran di taska itu ialah menggunakan Bahasa Inggeris. Oh
tidakkk...Saya tiada pilihan dan perlu menghabiskan praktikum ini.
Perkara pertama
sekali apa yang saya lakukan sebelum memulakan praktikum ialah datang ke taska
itu untuk membuat lawatan sosial. Perlu datang ke taska itu untuk mengetahui
lokasinya, persekitaran dan suasana taska itu. Ini penting supaya tidak
mendapat kejutan pada kali pertama memulakan praktikum.
Perkara
kedua yang saya lakukan ialah mencari tempat tinggal berdekatan dengan taska.
Saya mencari tempat tinggal di kawasan Mutiara Damansara melalui http://www.ibilik.my/ dan
akhirnya urusan saya dipermudahkan kerana mendapat satu bilik sewa di apartment yang berdekatan dengan taska. Saya berbincang dengan tuan rumah itu
untuk menetapkan tarikh dan masa untuk saya datang meninjau bilik yang hendak
disewa selama dua bulan. Akhirnya saya memutuskan untuk menyewa di apartment
itu kerana ia benar-benar berdekatan dengan taska itu dan hanya perlu berjalan
kaki sahaja ke taska itu yang jaraknya lebih kurang 300 hingga 400 meter.
Tempat yang sangat strategik! Jadi hal tempat tinggal dan pengangkutan sudah
selesai. Jadi nasihat saya, kepada sesiapa yang bakal menjalani praktikum atau orang putih bilang internship, kena buat satu persatu, bukan fikir semua dalam satu masa memang tidaklah. Kerana ada orang dia tidak tahu mahu mulakan yang mana dan bagaimana, terus buntu dan tersekat di sana.
Perkara ketiga yang saya lakukan ialah mengangkut bagasi untuk dibawa ke Mutiara Damansara. Nama tempat untuk menjalani praktikum itu ialah Peter & Jane Kindergarten. Bangunannya sangat besar, luas dan selesa. Apa yang memberi kerisauan kepada saya ialah, anak-anak yang bersekolah di kindergarten ini terdiri daripada anak-anak kelas atasan, orang kaya dan berprofil tinggi serta anak-anak selebriti. Terdapat juga anak-anak dari Korea Selatan, Jepun dan sebagainya.
Dalam kindergarten itu, terdapat kelas-kelas taska, jadinya saya tidak akan terlibat dengan kanak-kanak tadika sepanjang waktu praktikum, kerana saya hanya fokus kepada taska sahaja. Saya ditempatkan kelas taska yang dinamakan sparrow. Seramai 14 orang kanak-kanak. Mereka berkomunikasi menggunakan Bahasa Inggeris. Saya rasa tercabar. Tetapi ia suatu pengalaman yang sangat bernilai untuk saya. Keyakinan.
Dalam kindergarten itu, terdapat kelas-kelas taska, jadinya saya tidak akan terlibat dengan kanak-kanak tadika sepanjang waktu praktikum, kerana saya hanya fokus kepada taska sahaja. Saya ditempatkan kelas taska yang dinamakan sparrow. Seramai 14 orang kanak-kanak. Mereka berkomunikasi menggunakan Bahasa Inggeris. Saya rasa tercabar. Tetapi ia suatu pengalaman yang sangat bernilai untuk saya. Keyakinan.
Semasa
menjalani praktikum ini, kami telah diberi briefing
berkaitan jadual di taska dan sebagainya. Bagusnya di taska ini kerana
mereka mempunyai bilik khas untuk bahan bantu mengajar yang cukup dan boleh
digunakan secara percuma. Kami hanya perlu meminta kebenaran. Jadi saya tidak
perlu menggunakan wang untuk membeli bahan bantu mengajar.
Awal
pagi biasanya kami perlu melakukan greeting
time di hadapan pintu masuk taska untuk menjemput kanak-kanak yang datang.
Mengucapkan good morning dan memberi
senyuman kepada mereka juga sebahagian tugas guru kanak-kanak. Inilah pengalaman baru yang saya perolehi.
Selepas
sahaja kanak-kanak masuk ke dalam premis taska, ada kakitangan yang lain
bertugas memeriksa suhu badan kanak-kanak untuk memastikan dan merekodkan tahap
suhu badan mereka. Sekiranya suhu badan melebihi 37 darjah celcius, kanak-kanak
itu kemungkinan besar demam. Jadi mereka akan diasingkan terlebih dahulu. Ini
bagi mengelakkan berlaku perkara yang tidak diingini.
Seawal pukul 7.30 pagi saya sudah tiba di taska, dan rutin saya sebelum kanak-kanak
masuk ke kelas ialah membersihkan kelas seperti mengelap cermin, meja, kerusi
dan apparatus. Kelas perlu bersih sebelum kanak-kanak masuk ke kelas. Tepat
pukul 8 pagi, semua kanak-kanak perlu masuk ke kelas masing-masing. Kanak-kanak
diminta duduk di atas lantai dan sesi perbualan pagi bersama guru akan
dimulakan. Seperti biasa, perbualan pagi ialah bercerita dengan kanak-kanak
mengenai cuaca, tarikh, hari, dan guru akan bertanya apa yang kanak-kanak
lakukan semasa hujung minggu atau apa-apa sahaja topik tidak terikat sangat. Tujuannya untuk memastikan kanak-kanak bersedia memulakan sesi pembelajaran.
Saya
juga pernah membelah buah tembikai untuk diberikan kepada kanak-kanak. Apa yang
saya pelajari ialah buah tembikai itu perlu dikupas kulitnya dan dipotong saiz
kecil kerana mulut kanak-kanak juga kecil. Kalau mahu lebih kreatif, potong dalam bentuk segi tiga. Di taska ini, apa-apa yang dilakukan semua boleh dijadikan pembelajaran. Contohnya semasa memberikan buah tembikai kepada kanak-kanak, sebelum makan perlu tanya mereka, apa warna kulit dan buah tembikai itu, apa bentuk tembikai itu dan sebagainya. Selepas makan juga akan ditanya apa rasa tembikai itu. I nilah konsep kurikulum Montessori.
Taska
ini merupakan taska yang sangat baik fasilitinya, kerana daripada peralatan
pinggan mangkuk, tandas dan apron semuanya bersaiz kecil kerana kanak-kanak
juga masih kecil. Tidak seperti segelintir taska yang saya pernah lawati,
tandas taska ialah saiz orang dewasa! Bagaimana kanak-kanak itu dapat
menggunakannya? Begitu juga dengan sudu yang disediakan, sudu orang dewasa. Ya
ampun mereka tidak tahukah berkaitan perkembangan kanak-kanak ini. Kalau sudu
besar, saiz mulut kanak-kanak kecil tidak sesuai, boleh koyak mulut mereka. Begitu
juga tandas, lubang tandas itu boleh muat dua orang kanak-kanak dalam tu kalau
mereka tergelincir.
Sebab
itu pentingnya mempunyai ilmu dalam pendidikan awal kanak-kanak bagi staf-staf
yang bekerja di taska dan tadika.
Pihak
fakulti telah menberi tugasan kajian kes semasa praktikum di taska, kami
dikehendaki memilih seorang kanak-kanak untuk menjalankan aktiviti bersamanya.
Saya memilih Paxton kanak-kanak lelaki yang berketurunan Cina. Banyak aktiviti
yang saya lakukan seperti turun naik tangga, mengecam warna, menendang bola dan
sebagainya sehingga kami semakin rapat.
Paxton
merupakan kanak-kanak yang bijak.
“Mr.Izwan, when you last day
praktical here?” Tanya Paxton kepada saya.
Wah!
Saya teruja kanak-kanak yang belum genap 4 tahun boleh bertanya soalan begitu?
Excellent performance Paxton.
Saya
sudah anggap Paxton sebagai adik saya kerana kami semakin rapat sepanjang saya
menjalani praktikum di taska.
Saya
pernah berjumpa dan menemubual ibu bapa Paxton. Ayahnya mahu Paxton menjadi juruterbang dan emaknya mahu dia menjadi
pelukis. Wah satu pengharapan yang tinggi. Mereka lupa sebenarnya mereka tidak
boleh menentukan apa yang mereka mahukan, tetapi biarlah anak itu sendiri yang
membuat keputusan mengenai cita-citanya. Ibu bapa hanya perlu beri sokongan, dorongan dan panduan sahaja. Adakah ramai lagi ibu bapa di luar
sana yang berfikiran begitu? Sungguh autokratik.
Apa
yang menarik di taska ini ialah semasa makan, kanak-kanak sudah mempunyai
jadual bertugas. Siapa yang memberikan makanan kepada kawan-kawan dari meja ke
meja, siapa yang akan menuangkan air, siapa yang membersihkan meja selepas selesai makan dan siapa yang membawa peralatan makan itu ke dapur. Semua sudah ditentukan
mengikut jadual yang telah ditampal. Ini bermaksud kanak-kanak belajar menerima
tanggungjawab dan kepimpinan diri. Suatu pendedahan awal yang sangat bagus
untuk kanak-kanak. Kerana
terdapat taska di tempat lain yang membersihkan ialah guru, yang mengemas ialah
guru dan semua guru yang lakukan. Kanak-kanak tidak ada pendedahan terhadap
tanggungjawab dan kepimpinan diri. Jadi mahu dipupuk bila mereka sudah dewasa?
Itu mungkin sudah terlambat seperti kata pepatah yang mengatakan “melentur
buluh biarlah dari rebungnya.”
Semasa
menjalani praktikum juga, saya berpeluang terlibat dalam mengiringi kanak-kanak
membuat lawatan sambil belajar di Taman Burung, Kuala Lumpur. Ini sesuatu yang
benar-benar memberi pembelajaran bermakna kepada kanak-kanak di taska.
Kanak-kanak dapat meneroka spesies burung secara maujud, mengenal nama-nama
burung, mengetahui warna burung, mendengar bunyi-bunyi burung dan menghidu najis
burung serta habitat burung. Mereka terokai secara bermakna. Tidak perlulah
duduk terperap di dalam kelas tanpa dunia luar, mereka akan memburuk.
Taska
ini juga melakukan latihan kebakaran (fire
drill) kepada warga sekolah. Pihak taska berkolaborasi dengan ahli bomba
dan ia sesuatu yang informatif kerana kanak-kanak diberi peluang masuk ke dalam kereta
bomba yang dibawa semasa berlaku kebakaran dan mengenali alat-alat yang digunakan oleh bomba selain itu kanak-kanak
dipersembahkan bagaimana api dipadamkan.
Adalah
kanak-kanak yang kata “I am so scared.”
Kerana ahli bomba datang ke sekolah untuk bekerjasama dalam latihan kebakaran
yang telah dirancang oleh pihak sekolah. Pendedahan kepada latihan kebakaran
ini perlu kerana ia salah satu persediaan kanak-kanak ke persekolahan formal.
Semasa
hari terakhir praktikum, Paxton mendekati saya dan dia memeluk lutut saya dan mendongak ke atas untuk melihat saya.
“Mr.Izwan, don’t go away, I want you.” Paxton
said.
“Why
you want me?” I asked him.
“Because
I love you.” Paxton said.
I
am speechless at this time, no more words for that. So touching.
Saya
mengangkat Paxton dan mendukung dia untuk pertama kali dan yang terakhir. Sebab
dia tahu pada masa itu ialah hari terakhir praktikum saya dan saya perlu
meninggalkan taska itu dan menyiapkan laporan praktikum. Saya
rasa sebak kerana Paxton berkata begitu, mata saya berkaca-kaca dan saya
menahan air mata itu.
Pada tahun ini (2017), Paxton berumur 7 tahun dan dia sekarang bersekolah di sekolah rendah. Mungkin sekarang saiz
fizikal dia sudah berubah tinggi dan saya harap dia membesar dengan baik.
I miss you Paxton !
Tiada ulasan:
Catat Ulasan