14 Februari 2018

Peperiksaan Kursus Asuhan & Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA




Saya sudah selesai menduduki Peperiksaan Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA Siri 5/2017 pada 26 Oktober 2017. Tujuan saya menyertai kursus ini hanyalah untuk mendapat pengalaman dan mengisi masa yang terluang. Di samping itu untuk mengetahui secara teori dan praktikal mengenai Kurikulum PERMATA yang digunakan di kebanyakan taska-taska di Malaysia.

Bagi mereka yang inginkan pembangunan profesional, digalakkan untuk menyertai kursus yang sangat informatif ini. Kursus ini adalah terbuka kepada semua orang awam, lelaki dan perempuan tidak kira status pekerjaan dan status perkahwinan. Semasa saya menyertai kursus ini terdapat pendidik taska, golongan ibu, dan para pelajar yang mendaftar menyertai kursus ini. Sekiranya anda sedang bekerja atau sedang belajar dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak, ia adalah satu kelebihan bagi anda, kerana kursus ini membantu anda menjadi pendidik yang efektif di masa akan datang.

Soalan tidak terlalu senang dan tidaklah terlalu susah aras penilaian (evaluation) seperti dalam Taksonomi Bloom. Cuma ada buku kan, jadi kena kaji dan bukan gagal kaji. Supaya anda lebih bersedia. Paling penting semasa peperiksaan, kena teliti dan baca arahan soalan, sebab pengalaman saya ketika menduduki peperiksaan ini, saya mendapat tahu ramai calon yang lupa membaca arahan soalan sehingga menjawab kesemua soalan sedangkan perlu memilih beberapa soalan sahaja. Jadi ini menyebabkan rasa panik menyaluti diri mereka!






Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...