21 Februari 2018

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-kanak' mereka tidak beri respon yang positif.

"Kenapa tidak pilih bidang yang ajar sekolah menengah?"

Mulut masyarakat yang suka menjadi hakim pada bidang pendidikan awal kanak-kanak bermula. Saya sudah memilih dan belajar, siapakah anda mahu menidakkan apa yang saya belajar.

Nampak sangat mereka tidak ada pendedahan berkaitan pendidikan awal kanak-kanak dan mereka sebenarnya rugi kerana tidak bertanya apa ilmu yang saya pelajari dalam bidang ini.

Seterusnya ada yang bertanya lagi,

"Lelaki sangat sedikit belajar bidang pendidikan awal kanak-kanak, kenapa belajar bidang ini?"

Rasa ingin tahu mereka sangat tinggi, kerana saya sebagai lelaki belajar bidang pendidikan awal kanak-kanak. Mereka seperti memikirkan bahawa bidang ini bidang untuk kaum Hawa sahaja. 

Lagi ada yang sudah sedia maklum tahu saya belajar pendidikan awal kanak-kanak dan merendah-rendahkan bidang ini.

"Alaa dia belajar pendidikan awal kanak-kanak ajar budak tadika saja..."

Ingat! tanpa pendidikan awal, anak anda tidak kenal huruf dan nombor. Doktor, jurutera, guru,petani moden dan ramai lagi semuanya bermula daripada pendidikan awal iaitu taska dan tadika. Tanpa pendidikan awal mereka tidak akan menjadi siapa mereka hari ini. Ini bererti sumbangan pendidikan awal kanak-kanak adalah sangat besar dan signifikan. 

Sebenarnya bidang yang kurang penyertaan lelaki adalah satu peluang untuk lelaki itu. Kerana ia akan menjadi wakil kepada lelaki di luar sana untuk membuktikan bahawa lelaki juga boleh berjaya di dalam bidang yang didomnasi oleh kaum wanita ini.





Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...