30 Januari 2018

Kanak-Kanak Di Korea Selatan

Saya ingin kongsikan pengalaman saya ketika melancong ke Korea Selatan pujaan seluruh dunia. Walaupun singkat, tetapi saya mendapat pengalaman melalui pemerhatian dan interaksi di sana. Apa yang penting, kita dapat ilmu dan belajar sesuatu.

Saya menempah tiket penerbangan ke Korea Selatan pada tarikh 29 Mac 2014. Pada tarikh tersebut, musim sejuk baru berakhir dan dalam transisi ke musim bunga. Cuaca sangat sejuk. Sejuk yang menusuk tulang, memaksa saya untuk memakai pakaian tiga lapisan untuk menghangatkan badan.  

Negara Korea Selatan merupakan negara yang sangat bersih, kerana rakyatnya sangat memelihara kebersihan. Ini bermaksud, semua lapisan masyarakat dari usia kecil hingga ke warga senja sangat membudayakan sikap menjaga kebersihan. Salah satu faktor ia menjadi begitu kerana bermula daripada sistem pendidikan mereka.

Suatu pagi saya mengikuti rakan saya bersiar-siar di sekitar bandar Hongdae. Kami bersiar- siar sehingga memasuki kawasan tempat perumahan orang Korea. Kawasan yang sangat padat dengan bangunan yang tersusun seperti bentuk segi empat yang banyak. Kami hanya berpusing di kawasan tersebut dan kebaikan susunan bangunan seperti petak ini, kita tidak akan tersesat jalan, kerana ia mudah dan menyenangkan pejalan kaki.

Apa yang memukau mata saya ialah apabila saya ternampak kanak-kanak yang memakai pakaian tebal yang seragam berwarna kuning buah pear ini dengan diiringi oleh guru mereka. Pakaian tebal ini mempunyai logo yang sama. Saya pasti mereka ini kanak-kanak taska, kerana tinggi mereka hanya berada di bawah paras pinggang saya dan sangat comel serta mata mereka sepet! 

Kanak-kanak ini sangat tertib semasa bergerak dalam barisan dan dalam keadaan terkawal. Guru mereka membawa mereka bersiar-siar ketika musim bunga, ini merupakan sesuatu yang sangat membuka mata saya. Saya ceritakan pengalaman ini bukan kerana membanding-bandingkan kanak-kanak taska di Malaysia yang lebih banyak menghabiskan masa di berada di dalam premis taska seperti dikurung dan tidak diberi peluang meneroka persekitaran luar. 


Mungkin setiap taska mempunyai alasan dan polisinya yang tersendiri. Mungkin juga faktor keselamatan. TETAPI bukan semua taska di Malaysia ‘mengurung’ kanak-kanak di dalam premis, terdapat juga taska yang memberi pengalaman meneroka di luar, seperti taska tempat saya menjalani latihan yang membuat lawatan sambil belajar ke Taman Burung di Kuala Lumpur. 



Di Korea Selatan, kanak-kanak taska yang bersiar-siar dengan guru mereka begitu yakin tanpa ada rasa ketakutan. Salah satu sebab kerana negara tersebut mempunyai CCTV yang begitu banyak di tempat awam. Ini menyebabkan kurangnya kes jenayah. 

Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...