4
Februari 2018 (Ahad)...
Tarikh
ini bukanlah tarikh yang istimewa bagi saya. Tetapi tarikh ini merupakan jadual
tutorial saya bersama pelajar. Di samping saya berbincang dengan pelajar mengenai
topik subjek, saya juga sebenarnya belajar dan mendapat
ilmu daripada mereka. Saya sangat bertuah berada di dalam bidang pendidikan awal
kanak-kanak, kerana saya dapat berjumpa dan bertukar-tukar pendapat serta pengalaman
dengan pelajar yang majoritinya ialah golongan ibu yang mempunyai anak dan juga
kakitangan yang bekerja dengan kanak-kanak.
Jadi
saya sebagai lelaki, sebenarnya memperolehi input yang berguna dalam bidang pendidikan
awal kanak-kanak kerana pengalaman menguruskan anak yang dikongsikan benar-benar
meluaskan perspektif saya. Inilah yang dinamakan proses pembelajaran tidak akan
pernah berhenti, kerana setiap saat kita akan belajar dan mempelajari perkara baharu.
Puan
Siti, berumur 35 tahun merupakan pelajar saya. Beliau sedang berjuang menyiapkan
pengajian Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak di sebuah institusi pendidikan
swasta. Beliau sudah berpengalaman bekerja selama 10 tahun sebagai Pembantu Pengurusan
Murid di prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Ibu kepada dua orang anak lelaki
yang masing-masing berusia 9 tahun dan 7 tahun.
Sebelum
ini saya pernah berkongsikan entri mengenai ‘Kanak-Kanak Skrin 1.0’. Entri kali ini
mungkin antara salah satu solusi bagaimana mendedahkan kanak-kanak dengan teknologi
di bawah kawalan dan pengawasan ibu bapa. Peranan sebagai ibu bapa adalah sangat
signifikan dalam sesebuah institusi keluarga kerana ia memberi pengaruh terhadap
pembentukan sikap dan kendiri anak-anak. Betapa pentingnya ilmu keibubapaan untuk
dipraktikkan kepada anak-anak di rumah.
Perkongsian
tips Puan Siti bagaimana beliau memberi pendedahan teknologi kepada anak-anaknya
begitu menampakkan saya bagaimana teknik yang boleh dipraktikkan oleh ibu bapa di
rumah.
Daripada
perkongsian pengalaman Puan Siti, saya mendapati bahawa Puan Siti merupakan seorang
ibu yang demokratik, iaitu memberi peluang kepada anak-anak meneroka dengan bermain
permainan menggunakan teknologi tetapi dengan kawalan yang telah ditetapkan olehnya.
Pertama, Puan Siti membelikan hanya sebuah
telefon pintar untuk anak-anaknya bermain game dan dengan sebuah telefon pintar
itulah anak-anaknya berkongsi secara silih ganti untuk bermain game. Kedua, Puan Siti sudah menetapkan masa untuk
bermain game pada hari Sabtu dan Ahad sahaja. Hal ini demikian kerana hari Isnin
sehingga Jumaat anak-anaknya sibuk bersekolah dan pada malamnya Puan Siti menghantar
mereka ke kelas mengaji. Jadi hari Sabtu dan Ahad merupakan ‘masa emas’ untuk anak-anaknya
bermain game. Ketiga, Puan Siti sengaja
membelikan sebuah telefon pintar sahaja, agar anak-anaknya dapat belajar bagaimana
untuk bekerjasama dan bersabar menunggu giliran untuk bermain. Dengan sebuah telefon
pintar, hubungan anak-anaknya juga dapat dieratkan kerana mereka dapat berkongsi
bermain dan komunikasi aktif juga masih wujud antara mereka berdua semasa bermain
game. Keempat, Puan Siti memberikan telefon
pintar kepada anak-anaknya untuk bermain sepuas-puasnya pada hari Sabtu dan Ahad
dan sekiranya telefon pintar itu kehabisan bateri, permainan akan terhenti setakat
itu sahaja dan Puan Siti tidak akan mengecas telefon pintar itu. Jadi ternyata nampak
kesinambungan antara keempat-empat tips yang dikongsikan oleh Puan Siti.
Itulah
cara bagaimana tindakan kawalan dan pengawasan yang dipraktikkan oleh Puan Siti
di rumah. Saya sangat teruja dengan teknik yang digunakan oleh Puan Siti kerana
dia memberi peluang kepada anak-anaknya bermain game menggunakan telefon pintar
seperti kanak-kanak yang lain juga, tetapi dengan kawalan yang rapi dan sistematik.
Ini bermakna, dia tidak memberi kebebasan secara total kepada anak-anakanya. Di
sini jelas bahawa peranan ibu bapa sangat penting dalam menguruskan anak-anak di
rumah.
Sebagai
Pembantu Pengurusan Murid di prasekolah, Puan Siti juga menceritakan kepada saya
bahawa terdapat seorang kanak-kanak prasekolah di tempat kerjanya yang sudah memakai
kaca mata disebabkan mata sudah rosak! Sebab apa rosak? Ibu kepada kanak-kanak tersebut
memberitahu Puan Siti, mata anaknya rosak disebabkan terlalu berhadapan dengan telefon
pintar. Begitu peri pentingnya peranan ibu dalam mengawal anak-anak yang terdedah
dengan teknologi. Sekiranya ibu malah memberi lampu hijau kepada anak-anak sehingga
mata anak sudah rosak pada usia kecil lagi, adakah anda rasa tindakan ibu itu sesuai
untuk dipraktikkan?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan