26 Januari 2018

Pupuk Minat Membaca

Sewaktu saya berumur sekitar usia 3-4 tahun, bapa saya kerap membawa saya ke perpustakaan di pekan setiap kali hujung minggu. Tujuannya untuk mendekatkan saya dengan buku dan membiasakan saya dengan buku. Pada ketika itu sekitar tahun 1990-an, alat pendidikan pertama yang saya sentuh ialah buku!

Saya sangat gembira apabila dapat meminjam buku dan membawa pulang buku itu untuk dibaca di rumah. Walaupun pada ketika itu, saya tidak kenal huruf lagi, baca pun tak tahu, hanya tengok gambar saja, tetapi saya boleh memahami jalan cerita daripada gambar tersebut.

Apabila saya dihantar ke tadika, saya mudah mengenal huruf-huruf yang diperkenalkan oleh guru tadika kerana sudah mempunyai pengalaman pra-literasi sebelum ke tadika. Saya sangat berterima kasih dengan bapa saya kerana memberi pendedahan awal kepada saya sejak dari kecil lagi. Bapa saya seorang yang mempraktikkan budaya membaca di rumah, buktinya sejak saya tadika sehingga sekolah menengah beliau tidak pernah berhenti membeli surat khabar, setiap hari dia akan beli surat khabar baharu dan bawa balik ke rumah untuk dibaca. Saya akan belek surat khabar itu selepas dia habis menghadamnya. Kadang-kadang nakal juga, saya buat kapal... Kerana surat khabar itu sangat banyak, tebal dan terbiar begitu sahaja.

Selain surat khabar, bapa saya juga banyak membeli bahan bacaan versi dewasa, seperti majalah wanita, buku keagamaan, buku motivasi dan tidak lupa juga bahan bacaan politik. Bahan bacaan itu sangat banyak sehinggakan rumah  jadi seperti ‘perpustakaan mini’. Saya panggil ia sebagai pusat sumber. Kerana sewaktu sekolah rendah dulu, saya pernah dilantik menjadi pustakawan sekolah dan bertugas di pusat sumber yang banyak buku tersusun rapi pada rak yang disediakan. Saya ingat lagi, saya pernah tertangkap oleh cikgu di sekolah kerana membawa buku tahap dewasa, cikgu kata"kamu masih sekolah rendah tidak boleh baca buku ini,"  tetapi cikgu perlu ingat kanak-kanak meneroka ilmu melalui pembacaan. Kenapa perlu menghalang benda positif? 


Ketika saya berumur 14 tahun, bapa saya hadiahkan sebuah novel sastera terulung yang berjudul ‘Tenggelamnnya Kapal Van Der Wijck’ karya HAMKA, 286 halaman. Cetakan Kedua; 2004. Isi kandungan novel itu sangat menusuk sehingga berjaya memecahkan empangan air mata saya. Sehingga sekarang saya masih simpan novel itu.

Bapa saya benar-benar memainkan peranan dan menunjukkan role model kepada saya dalam menceburi bidang pembacaan ini sejak saya dari kecil sehingga kini. Dia tidak putus-putus membaca sehingga dia boleh ceritakan semula apa yang dia telah baca. Pengalaman ini telah banyak membantu diri saya dalam aspek pembelajaran bahasa Melayu di sekolah dalam aspek penulisan dan pengejaan, kerana pendedahan sejak dari kecil yang konsisten. 

Pendedahan kepada buku sejak dari kecil, telah membantu pembelajaran saya di sekolah dan tidak mempunyai masalah dalam subjek bahasa, terutamanya bahasa Melayu, kerana itu juga saya mendapat skor Bahasa Melayu/Malaysia yang cemerlang sewaktu di sekolah dulu. Bukan saya masuk bakal, angkat sendiri, tapi saya cuma berkongsi bagaimana ia menjadi tanpa kelas tuisyen. 

Oleh kerana budaya membaca itu sudah menjadi kebiasaan, saya menjadi lebih yakin apabila berhadapan dengan buku. Pada usia 18 tahun dan 19 tahun, saya selalu ke kedai buku membeli majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Antara genre majalah DBP yang saya gemar ialah Dewan Sastera dan Dewan Siswa. Saya beli majalah yang sudah dilelong ! 1 Ringgit Malaysia senaskah. Tak perlu beli mahal-mahal. Hal ini demikian kerana kita boleh mendapat ilmu daripada pembacaan dan ilmu tidak akan pernah habis untuk diterokai.

Mulai tamat persekolahan, saya sudah berani membeli buku secara atas talian, antara genre yang paling gemar saya beli pada ketika ini ialah genre Indie dan motivasi. 

Jadi kesimpulannya di sini, memupuk minat dan budaya membaca buku perlulah bermula dari usia kecil lagi, sebab itu dalam kurikulum pendidikan awal kanak-kanak, aktiviti yang berkaitan dengan perkembangan literasi dan bahasa seperti bercerita, membaca dan menyanyi wajib ada. Secara realitinya, segelintir masyarakat, dia boleh membaca tetapi tidak mempraktikkan budaya membaca, sehingga dia rasa membaca itu suatu beban, lama-lama dia menjauh dari buku dan akhirnya budaya membaca buku sudah semakin pudar. Mungkin anda sendiri ada pengalaman yang berbeza, tetapi itu terpulang bagaimana anda mengekalkan minat membaca buku, setiap strategi dan yang pernah diaplikasikan bukan menjadi satu masalah, yang menjadi masalah ialah apabila masyarakat sudah tidak membudayakan membaca buku lagi. 


Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...