31 Julai 2017

Kanak-Kanak Skrin 1.0

Saya ingin kongsikan berkaitan topik ‘kanak-kanak skrin’ yang kita memang sedar dan tahu dan kita sendiri mengalaminya.

Apa yang dimaksudkan dengan ‘kanak-kanak skrin' ini; ia adalah alatan pertama yang diperkenalkan pada usia awal mereka ialah dengan benda berskrin, iaitu telefon pintar, 
I-pad, laptop dan seumpama dengannya.

Lihat di sekeliling anda, di rumah, di pusat membeli-belah dan di mana-mana tempat awam, lihat kanak-kanak sekarang sudah diumpan oleh orang dewasa dengan kecanggihan teknologi, kanak-kanak dihadapkan skrin. Interaksi antara ibu dan anak, antara anak dan ibu, begitu juga dengan bapa dan anak, anak dan bapa sudah semakin jauh untuk dibudayakan. Malah anak-anak dikawal dengan memberikan peralatan canggih bertujuan untuk menghentikan tangisan. Segelintir anak-anak sudah tidak mendengar bila namanya dipanggil oleh ibu bapa dikeranakan mata terpaku pada skrin!

Ada apa dengan skrin? ada pelbagai, ada banyak antaranya ialah game, ada saluran Youtube yang mempunyai muzik, lagu, dan cerita kartun untuk kanak-kanak.

Siapa kata bermain alat teknologi itu tidak boleh? Boleh saja, cuma perlulah berpada-pada. Jangan sehingga anak sudah ketagihan, sudah rosak retina baru melatah.


Tetapi yang menjadi persoalan ialah seawal usia bertatih ibu bapa sudah membiasakan anak-anak dengan alat skrin ini sehingga ada yang tidak dapat dikawal lagi.

Belum ada literasi memanggil ‘Mak, Ayah, Mummy, Daddy, Ummi, Abah’
Belum pun ! sedangkan alat skrin sudah mendahuluinya. 

Oh beginikah sudahkah corak pendidikan alaf baru? atau itu pilihan terakhir ibu bapa? 

SKRIN !!!

Bukan saya katakan seluruh ibu bapa melakukannya, hanya segelintir. Tetapi impak jangka panjang alat skrin terhadap anak-anak perlulah disedari. Lebih-lebih lagi bagi anak-anak yang belum bersekolah sudah diberi seperti "bantal emas" dibawa ke mana-mana.  

Bukan salah bagi alat sentuh alat skrin kepada kanak-kanak tetapi perlulah sediakan jadual yang ketat, tidak salah latih dari awal. Bila bercakap mengenai jadual, pandai-pandailah bahagikan masa. Perlu ada perancangan. Itu lebih baik.

Cuba semak di rumah anda sekalian, ada buku cerita kanak-kanak tidak? Kalau ada berapa jumlahnya? Kalau ada, pernah bawa anak-anak membaca buku bersama-sama? Berapa kerap?

Ya umum mengetahui, sekarang dari jari-jemari sudah boleh dapatkan banyak daripada alat skrin seperti online story book dan offline story book. Nanti anak pergi sekolah tidak biasa sentuh buku lepas tu tak minat baca buku. Sebab apa? Sebab anak biasa sentuh alat skrin saja. Buku dia tolak tepi menangis sebab tidak mahu. 

Ada baiknya bagi dia buku dan pensel warna, lantaklah dia conteng sampai patah pensel warna itu, faedah dia dapat kemahiran pra-menulis, pra-literasi. Terlalu main alat skrin apa dia dapatkan. Lagi satu, kalau bagi hadap alat skrin dengan anak, biarlah dedahkan dengan permainan bentuk akademik dan sambil-sambil berkomunikasi bersama dengan anak. Elakkan dia bersendirian!

Pentingnya peranan ibu bapa untuk membuat pengawasan dan menggunakan teknologi dengan pegawasan dan perancangan bermula dari rumah. 

“Biar kita kawal teknologi, bukan teknologi kawal kita”



Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...