26 Januari 2018

Minoriti Dalam Kursus

Kali ini saya ingin kongsikan pengalaman saya ketika menyertai Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA di bawah pengurusan Persatuan Perkhidmatan Taska Sabah (PPTS). Saya merupakan satu-satunya peserta lelaki yang dikelilingi 39 orang peserta daripada kaum Hawa.  

Suatu perasaan yang unik pertama kali saya rasa sebagai peserta lelaki. Rasa macam OKU pula sebab menjadi golongan minoriti.  

Niat, untuk dapatkan ilmu.Tapi paling best saya dilantik dan diberi amanah menjadi penghulu (ketua). Bukan saya yang mahu, tapi para peserta yang pilih dan undi saya. 

Saya sedar memang ternyata bidang pendidikan awal kanak-kanak didominasi oleh kaum Hawa. Daripada para peserta 99 peratus adalah kaum Hawa, dan begitu juga para penceramah 100 peratus adalah kaum Hawa. OMG! belum saya cerita bagaimana saya hadap masa slot teknik penyusuan bayi you all. Semua mereka gelakkan saya. 

Mungkin saya tersasar pilih bidang pendidikan awal kanak-kanak? 
No! I am in the right place. 

Saya sebenarnya sudah lama mahu menyertai kursus ini sebagai tujuan untuk pembangunan profesional dan mahu meningkatkan pengetahuan dan pengalaman saya dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Alang-alang saya sudah terlanjur meneroka bidang ini, saya teruskan sahaja. Tidak semua siswazah dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak akan terfikir untuk mahu menyertai Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA ini. Apa yang paling best, bacth kami mendapat subsidi kerajaan, kami hanya perlu membayar yuran separuh harga sahaja, daripada RM1100.00, kami perlu bayar RM490.00 sahaja. 

Sebenarnya adalah sangat rugi sekiranya mereka belum menyertai kursus ini. Untuk pengetahuan pembaca, peserta yang menyertai kursus ini adalah atas sebab sukarela sahaja dan bukan paksaan. Jadi biarkan mereka mengisi masa lapang yang tersedia dengan perkara yang memberi bermanfaat daripada duduk memburuk di rumah!

LULUS Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA, merupakan kriteria yang diperlukan untuk bekerja sebagai pengasuh/pendidik di TASKA dan ia juga merupakan syarat/lesen untuk membuka perniagaan TASKA bagi yang berminat untuk menjadi pengusaha TASKA. 

Apa yang dapat saya pelajari dalam kursus ini ialah mempelajari Skop Kurikulum PERMATA Negara yang mempunyai dua komponen utama iaitu Komponen Asas Pengasuhan Bayi dan Kanak-Kanak, dan Bidang Pembelajaran PERMATA untuk Perkembangan Kanak-Kanak.

Terdapat 4 Komponen Asas Pengasuhan Bayi dan Kanak-Kanak iaitu:
1.  Pemakanan Seimbang
2. Keselamatan Kanak-Kanak
3. Penjagaan dan Latihan Urus Diri Bayi dan Kanak-Kanak
4. Amalan Pengasuhan

     Bidang Pembelajaran PERMATA untuk Perkembangan Kanak-Kanak pula terdiri daripada 6 bidang:
1.      Perkembangan Sahsiah, Sosioemosi dan Kerohanian
2.      Perkembangan Bahasa, Komunikasi dan Literasi Awal
3.      Perkembangan Awal Matematik dan Pemikiran Logik
4.      Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
5.      Perkembangan Fizikal
6.      Perkembangan Kreativiti dan Kreativiti

Ramai juga dalam kalangan peserta merupakan pengasuh/pendidik di TASKA yang belum memiliki sijil Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA. Jadi mereka hadir ke kursus tersebut kerana pengasuh dan pendidik di taska WAJIB menyertai kursus PERMATA.

Saya sangat berterima kasih kepada semua penceramah dan rakan-rakan peserta kerana memberikan galakan dan sangat terbuka dengan kehadiran saya sebagai peserta lelaki. Tidak ramai lelaki yang mencebur diri dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak, boleh dihitung dengan jari!

Mungkin, ada segelintir manusia yang pandang rendah dengan bidang pendidikan awal kanak-kanak, tetapi berada dalam bidang ini saya mengetahui pengorbanan seorang ibu yang mengasuh dan membesarkan anak-anak. Disebabkan saya mempunyai pengalaman bekerja di taska, saya merasainya. Saya tahu (sebagai lelaki). 

Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...