26 Januari 2018

Mengurus Persepsi Ibu Bapa

14 Mei 2015 bersamaan dengan hari Khamis, merupakan hari pertama saya bekerja di sebuah pusat jagaan kanak-kanak kategori taska di tempat kerja. Pada hari pertama, saya masih perlukan ruang sosialisasi untuk berinteraksi dengan kanak-kanak. Sebagai guru awal kanak-kanak, saya perlu pamerkan wajah yang ceria supaya ia menjadi satu platform kepada saya untuk mendekati dan didekati oleh kanak-kanak.

Tetapi apa yang merisaukan saya ialah, para ibu yang menghantar anak-anak mereka ke taska agak terkejut melihat saya berada di dalam taska., Saya masih di dalam proses untuk menyesuaikan diri dengan staf dan kanak-kanak serta persekitaran di taska. Apa-apa pun, saya perlu berkenalan dengan taska dan seluruh warganya termasuk ibu bapa. Biasalah di taska juga perlu berkenalan bukan di sekolah aliran perdana saja kan.

Sebab saya lelaki, saya menjadi perhatian kaum ibu dan saya melihat kelibat seorang  ibu di hadapan pintu taska, melihat saya seperti rasa was-was kerana agak terkejut melihat saya berada di dalam taska. Ya lah lelaki berada di dalam taska, siapa tidak hairan.
Sambil dia melihat-lihat dari jauh sambil dia berkata, “Siapa tu?”

Seperti saya ini seorang yang mencurigakan dan sudah pastinya saya rasa seperti tidak dialu-alukan. Para ibu-ibu yang menghantar anak mereka ke taska mesti tidak mempercayai saya sebagai lelaki bekerja di taska dan mereka rasa ragu. Daripada gaya pandangan dari jauh, saya sudah menjadi ‘sasaran mata’ ibu-ibu yang ada di sekitar.

Bukan sebab saya seorang sahaja pekerja lelaki menyebabkan saya mengatakan begini, Saya cuma ceritakan ‘first impression’ ibu bapa terhadap pekerja lelaki. Sekadar berkongsi pengalaman sebenar saya sahaja.

Kak Zee iaitu selaku pengurus di taska ini, akhirnya membuat keputusan untuk menulis MEMO mengenai kehadiran saya di taska tersebut. Saya ingat lagi kata Kak Zee, "benda yang paling sukar untuk handle ialah mengurus persepsi ibu bapa", iaitu persepsi ibu bapa terhadap pekerja lelaki di taska.

Wahai tuan dan puan sekalian, saya datang ke taska kerja ikhlas, saya tahulah batas dan sempadan. Bukan saya nak pukul atau kacau anak-anak tuan puan. Sekurang-kurangnya saya belajar bidang pendidikan awal kanak-kanak dan pendedahan awal saya dalam bidang ini sudah sangat membantu walaupun belum cukup sebenarnya.

Antara beberapa poin utama yang ditekankan dalam memo yang Kak Zee tulis untuk ditujukan kepada ibu bapa ialah berkaitan kelayakan saya dalam bidang ijazah Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak dari Universiti Malaya. Seterusnya memberitahu bahawa saya pernah bekerja dengan kanak-kanak berkeperluan khas di Sabah. 

Selain itu, dinyatakan antara had yang saya tidak boleh lakukan di taska ialah, membawa kanak-kanak ke tandas tanpa ditemani pekerja wanita, tidak dibenarkan memandikan kanak-kanak, termasuklah menukarkan pampers serta tidak dibenarkan berada di ruang bilik semasa kanak-kanak sedang tidur tanpa ditemani oleh pekerja wanita. 

Terima kasih Kak Zee, banyak yang saya pelajari dari Kak Zee.

Memo tersebut dibuat khas untuk ibu bapa, dan diletakkan di receptionist supaya ibu bapa yang datang masuk dapat membaca memo tersebut. Dengan adanya memo tersebut, barulah saya rasa sedikit lega dan mendapat penerimaan. Ramai ibu-ibu yang 'say hi and smile' kepada saya selepas mereka membaca MEMO tersebut. 

Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...