30 Julai 2017

Gaya Autokratik

Peristiwa ini berlaku di kedai buku dan benar-benar berlaku di hadapan saya.
Insiden ini berlaku ketika saya sedang mencari buku cerita kanak-kanak untuk dijadikan sebagai koleksi saya.

Seorang wanita yang masuk di kedai buku dari pintu belakang bersama anak perempuannya yang jika dilihat dari saiz fizikal dan pertuturannya seperti kanak-kanak yang berumur tujuh (7) tahun.
Kebetulan di dalam kedai buku mempunyai banyak rak buku dan saya  berdiri di hadapan rak buku cerita kanak-kanak.

Kanak-kanak perempuan itu berdiri di sebelah saya, ketinggiannya di aras pinggang saya. Dia tanpa menghiraukan orang sekeliling, membelek buku cerita yang ada. Seperti syurga baginya, dia tertarik dengan buku-buku itu. Dia membaca dengan lancar.

Kanak-kanak itu berkata kepada emaknya.
“Mak, saya mahu beli buku ini.”
“Hey, tidak payah, kamu tidak pandai membaca.” Kata emaknya.

Tetapi saya mendengar jelas kanak-kanak itu membaca perkataan yang terdapat pada buku cerita itu. Dia sudah mahir membatangkan perkataan. Dia membaca dengan baik. Perkembangan bahasa dan literasi yang cukup cemerlang.

Berbalik kepada respon emaknya, sepatutnya dia tidak harus berkata begitu kepada anaknya. Itu adalah keterlaluan. Saya berfikir, begitukah cara pendidikan anak yang dipraktikkan di rumah?

Semua pun TIDAK BOLEH.

Anak-anak bukanlah robot yang perlu dikawal begitu. Mereka juga manusia yang ada potensi diri.

Ada baiknya emak itu pergi mendekati anaknya membaca buku bersama-sama. Biarlah ada penglibatan walau 60 saat sahaja. Tidak mengapa. Setiap masa yang diluangkan itu sangat bermakna untuk anaknya. Beri respon yang baik kepada anak. Kalau wang tidak mencukupi, si ibu perlu berterus terang dan memberi alasan yang jelas.

Elakkan kata-kata negatif kepada anak. Perlu ada panduan yang terarah dalam mendidik anak. Perlu mengikut situasi bukan hati. Ingat, apabila kata-kata negatif dicurahkan kepada anak-anak, ia akan melekat dalam diri mereka dan mereka akan membesar dengan “bantahan” bukan penerimaan. Cara pendidikan seperti itu akan memberi kesan kepada anak-anak. 





Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...