30 Julai 2017

Stesen Bayi

Pengalaman ketika saya bekerja di taska ialah semasa ditempatkan di stesen bayi. Ya ampun. Menangis-nangis bayi sampai satu tempoh, telinga saya sudah beku, tidak terkesan dengan tangisan-tangisan mereka. Sudah menjadi biasa, kata pepatah, alah bisa, tegal biasa. Benar.

Apa yang saya lakukan semasa ditempatkan di stesen bayi?
Sudah pastilah membuat aktiviti, memerhati dan kawal mereka.
Stesen bayi sangat mencabar! Terus terang saya beritahu, saya kalau boleh mahu mengelak ditempatkan di stesen bayi. Saya tidak mahu.
Kau tahankah lama-lama di sana? Dengan jumlah bayi mencecah 4 hingga 5 orang dalam satu masa? Sudah pasti tidak.

Tetapi saya hanya mengikut arahan daripada supervisor. Jadual sudah diberi dan saya akur.
Biasanya kami bagi mainan yang lembut dan selamat untuk bayi-bayi ini. Opss! Sebelum itu, stesen bayi ini bukanlah bayi baru lahir semua, tetapi stesen bayi menempatkan kanak-kanak yang berusia di bawah 12 bulan ke bawah.

Kadang-kadang kami buatlah aktiviti bermain dengan warna. Ambil warna air dan masukkan tapak kaki bayi biar sampai dia pijak warna air tu yang diletakkkan di dalam bekas dan tapak kaki mereka kami letakkan di atas kertas putih. Nah jadilah hasil kerja mereka. Ada tapak kaki atas kertas putih. Nanti emak mereka datang, kami tunjukkan pamerlah ini hasil kerja anak Puan. Mesti dia suka.
Ada beberapa orang bayi tu, hobi menangis. Berjam-jam tidak berhenti. Tapi apa boleh buat, bukan dia hendak berhenti pun, bila penat dia berhentilah sendiri dan tidur. Sudah pujuk, tidak efektif. Lebih baik biarkan asal dia selamat.




Ada ibu yang sangat prihatian dengan anaknya, dia datanglah taska bagi feeding susu badan. Bukan feeding depan-depan saya ya. Di taska sudah disediakan  feeding room untuk kaum ibu yang mahu menyusukan anak mereka. Bilik itu saya tidak dibenarkan masuk dan memang saya tidak pernah masuk.

Tetapi pengalaman yang saya mahu kongsikan ialah apabila ada ibu yang sangat open-minded. Saya mula-mula rasa tidak yakin. Tetapi dia buat biasa sahaja. Mungkin dia tahu saya pengasuh profesional. Kenapa saya kata dia open-minded? Kerana ibu itu masuk ke feeding room untuk memerah susu badannya untuk dimasukkan di dalam botol dan setelah selesai dia memberikan kepada saya dan saya perlu meletakkan susu dalam botol itu di dalam pantri untuk disimpan di dalam peti sejuk. Jadi saya segan-segan mahu mengambil botol itu sebab di dalam ialah susu badan ibu. Tapi saya bersikap terbuka juga dan menganggap itulah sebahagian kerja saya, menyimpan botol itu di tempat yang disediakan. Dapatlah saya belajar sikit berkaitan susu badan ibu. Susu badan ibu yang sudah diperah dan dimasukkan ke dalam botol hanya akan bertahan selama dua jam sahaja, selepas dua jam ia akan basi dan tidak boleh diberikan kepada bayi lagi. Kerana ia boleh mengundang risiko kepada bayi itu. Okay ini ilmu baru yang saya pelajari dalam karier bidang ini. Jadi saya baru sedar bahawa, sebab itu jugalah salah satu faktor mengapa lelaki kurang berminat menceburi bidang pendidikan awal kanak-kanak. Mungkin sebab susu badan ibu. Lelaki segan.

Kemudian saya juga belajar berkaitan matematik di taska. Matematik yang bagaimana? Matematik berkaitan sukatan/ukuran auns dalam botol bayi dan kanak-kanak. Setiap bayi dan kanak-kanak yang masih minum susu formula menggunakan botol sudah mempunyai sukatan auns mereka yang ditentukan oleh ibu mereka. Jadinya, ibu-ibu akan memberitahu pihak taska berkaitan kuantiti auns yang perlu diisi di dalam botol. Kerana pengasuh wanita di taska akan menyediakan susu bayi dan kanak-kanak ini. Terdapat bayi yang minum susu sehingga 4 auns, ada juga yang 5 auns dan sebagainya.

Saya ingat lagi, dulu masa kecil-kecil selalu tengok botol susu adik-adik. Ada sukatan tetapi saya tidak mengetahui berkaitan sukatan auns! Semasa saya berkuliah di Universiti Malaya juga tidak ada dipelajari di dalam subjek Matematik Awal Kanak-Kanak. Sehingga saya berpeluang bekerja di taska, barulah saya mengetahui ilmu baru itu.

Saya pernah bercerita berkaitan sukatan auns ini kepada rakan sekerja di tempat kerja lama. Dia sendiri pun tidak mengetahui berkaitan sukatan auns, walaupun dia mempunyai ramai anak-anak buah di rumah dan paling mengejutkan dia ialah pemegang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Matematik! Dahsyat.

Jadi itulah dia sedikit pengalaman yang saya pelajari daripada stesen bayi di taska.
Menarik dan pengalaman ini benar-benar profesion merah jambu. Lebih lama saya bekerja di taska, lebih banyak yang saya pelajari. Setiap hari, hari yang baru.



Perkongsian saya selanjutnya ialah pengalaman semasa ditempatkan di stesen toddler pula.













Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...