30 Julai 2017

Hadiah Untuk Guru Lelaki Di Taska

Seperti yang kita ketahui, 16 Mei merupakan Hari Guru. Sambutan hari guru ini diraikan untuk mereka yang bergelar guru. Guru merujuk kepada guru taska, guru tadika, guru prasekolah, guru sekolah rendah, guru sekolah menengah, guru kemahiran dan vokasional serta guru-guru di kolej dan universiti. Saya masih ingat lagi pada tahun 2009, saya mengikuti kursus komputer secara percuma yang ditaja oleh institusi swasta. Selepas sahaja saya tamat mengikuti kursus komputer itu, saya rasa berterima kasih dengan guru yang memberi tunjuk ajar dan bimbingan kepada saya. Jadinya saya telah memberikan mereka hadiah sebagai tanda terima kasih dan menghargai mereka. Kerana saya menganggap mereka sebagai guru saya. Memandangkan mereka guru wanita, saya memberikan cawan kepada mereka.

Ketika hari guru di taska tempat saya bekerja pada tahun 2015, kaum ibu memberikan hadiah kepada guru-guru di taska sempena Sambutan Hari Guru pada tarikh 16 Mei. Semua guru-guru di taska mendapat hadiah termasuklah saya antara satu-satunya guru lelaki yang bekerja di taska. Saya mendapat hadiah sempena hari guru daripada seorang ibu dan dia berterus-terang dia tidak tahu memberikan hadiah yang bagaimana untuk saya. Dia telah memberikan hadiah tudung jenama Aidijuma kepada semua guru-guru wanita dan saya juga mendapat hadiah tudung Aidijuma. Bukan saya mengkritik tetapi lihatlah kaum ibu sendiri tidak tahu memikirkan hadiah apa yang sesuai untuk guru lelaki, kerana sudah terprogram dalam mental mereka bahawa pekerja di taska ialah guru wanita sahaja. Jadi tudung Aidijuma itu saya berikan kepada mak cik saya yang menetap dan bekerja di Kuala Lumpur. Kerana saya lelaki, saya tidak memakai tudung. 

Saya sangat berterima kasih dengan hadiah hari guru itu, kerana pada bakul hadiah ditampal kata-kata yang positif iaitu “Teaching is not from the textbook, but teaching from the heart.”


Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...