30 Julai 2017

Lelaki Sebagai Model Positif

“Male carers have much to offer, including acting as positivie role models for boys, especially from families where the father is absent.”

Masyarakat perlu tahu antara sumbangan guru lelaki dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak ialah bertindak sebagai role model positif kepada kanak-kanak, terutamanya kanak-kanak yang datang daripada keluarga bukan nukleus.  Guru lelaki mempunyai karakter tersendiri yang sudah pasti berbeza dengan guru wanita. Gaya pengajaran guru lelaki juga unik dan ini memberi satu kelebihan kepada kanak-kanak.
Pengalaman saya sendiri semasa bekerja di sebuah taska pada tahun 2015. Kanak-kanak lelaki cenderung suka mendekati saya dengan cara berinteraksi dan lebih suka bermain dengan saya dan tertarik apabila saya mengendalikan sesuatu aktiviti. Terdapat seorang kanak-kanak di taska itu yang membesar tanpa bapa di rumah dan ibunya yang menjaga dia sejak dari kecil lagi. Kanak-kanak lelaki ini lebih cenderung melakukan aktiviti membaca kerana dibiasakan dan didedahkan oleh ibunya di rumah, sehinggakan kemahiran menulisnya agak perlahan. Sedangkan kanak-kanak ini berumur enam tahun. Kecenderungan kanak-kanak terarah kepada gaya pembelajaran ‘lembut.’
Manakala kanak-kanak lelaki yang datang daripada keluarga nukleus lebih aktif dan suka melakukan aktiviti yang memerlukan mereka bermain dan suka membuat bising. Daripada pemerhatian saya, perwatakan kanak-kanak lelaki yang datang daripada keluarga nukleus dan kanak-kanak lelaki yang bukan daripada keluarga nukleus mempunyai perbezaan yang sangat ketara.

Sebagai tambahan lagi, aktiviti bermain yang memerlukan pergerakan fizikal yang besar adalah sesuai dikendalikan oleh guru lelaki. Guru wanita mestilah tidak dapat berlari membuka langkah yang besar seperti mana guru lelaki boleh melakukannya. Bagi guru wanita Islam pula mereka bekerja ada yang memakai baju kurung, memakai jubah dan tudung litup. Itu bagus kerana menutup aurat di tempat kerja, tetapi untuk melakukan aktiviti bermain yang memerlukan pergerakan yang besar, sudah pasti mereka-mereka ini tidak mahu.

Sebab itulah tenaga guru lelaki sangat diperlukan di taska dan tadika untuk bersama-sama berkolaborasi dalam memberikan sumbangan dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Selain itu, stail pengajaran dan pembawaan guru lelaki dan guru wanita mempunyai keunikan masing-masing yang diperlukan oleh kanak-kanak. Terutamanya dalam aspek solat, guru lelaki menjadi imam ketika solat dan ini dapat memberi pendedahan dan perspektif awal dalam pemikiran kanak-kanak bahawa lelaki adalah imam dalam solat dan bukan guru wanita yang perlu berada di saf hadapan.


Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...