“Male carers have much to offer, including
acting as positivie role models for boys, especially from families where the
father is absent.”
Masyarakat
perlu tahu antara sumbangan guru lelaki dalam bidang Pendidikan Awal
Kanak-Kanak ialah bertindak sebagai role model positif kepada kanak-kanak,
terutamanya kanak-kanak yang datang daripada keluarga bukan nukleus. Guru lelaki mempunyai karakter tersendiri yang
sudah pasti berbeza dengan guru wanita. Gaya pengajaran guru lelaki juga unik
dan ini memberi satu kelebihan kepada kanak-kanak.
Pengalaman
saya sendiri semasa bekerja di sebuah taska pada tahun 2015. Kanak-kanak lelaki cenderung suka mendekati saya dengan cara
berinteraksi dan lebih suka bermain dengan saya dan tertarik apabila saya
mengendalikan sesuatu aktiviti. Terdapat seorang kanak-kanak di taska itu yang
membesar tanpa bapa di rumah dan ibunya yang menjaga dia sejak dari kecil lagi.
Kanak-kanak lelaki ini lebih cenderung melakukan aktiviti membaca kerana
dibiasakan dan didedahkan oleh ibunya di rumah, sehinggakan kemahiran
menulisnya agak perlahan. Sedangkan kanak-kanak ini berumur enam tahun.
Kecenderungan kanak-kanak terarah kepada gaya pembelajaran ‘lembut.’
Manakala
kanak-kanak lelaki yang datang daripada keluarga nukleus lebih aktif dan suka
melakukan aktiviti yang memerlukan mereka bermain dan suka membuat bising. Daripada
pemerhatian saya, perwatakan kanak-kanak lelaki yang datang daripada keluarga
nukleus dan kanak-kanak lelaki yang bukan daripada keluarga nukleus mempunyai
perbezaan yang sangat ketara.
Sebagai
tambahan lagi, aktiviti bermain yang memerlukan pergerakan fizikal yang besar
adalah sesuai dikendalikan oleh guru lelaki. Guru wanita mestilah tidak dapat berlari
membuka langkah yang besar seperti mana guru lelaki boleh melakukannya. Bagi
guru wanita Islam pula mereka bekerja ada yang memakai baju kurung, memakai jubah
dan tudung litup. Itu bagus kerana menutup aurat di tempat kerja, tetapi untuk melakukan
aktiviti bermain yang memerlukan pergerakan yang besar, sudah pasti
mereka-mereka ini tidak mahu.
Sebab
itulah tenaga guru lelaki sangat diperlukan di taska dan tadika untuk
bersama-sama berkolaborasi dalam memberikan sumbangan dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Selain itu, stail pengajaran dan pembawaan guru lelaki dan
guru wanita mempunyai keunikan masing-masing yang diperlukan oleh kanak-kanak. Terutamanya
dalam aspek solat, guru lelaki menjadi imam ketika solat dan ini dapat memberi
pendedahan dan perspektif awal dalam pemikiran kanak-kanak bahawa lelaki adalah
imam dalam solat dan bukan guru wanita yang perlu berada di saf hadapan.