Negara
Turki telah mewujudkan Mother-Child
Education Program (MOCEP), iaitu model pendidikan yang direka dan dikenali
sebagai home-based program untuk
memberi sokongan kepada kaum ibu yang mempunyai anak-anak yang berumur 5 hingga
6 tahun tanpa akses ke prasekolah. Program
MOCEP ini dibangunkan berdasarkan rangka kerja ekologikal yang menekankan
kepentingan interaksi dalam persekitaran kanak-kanak. Latihan MOCEP ini
menekankan kepada tiga komponen utama
iaitu;
- Program Sokongan Ibu;
- Program Perancangan Keluarga dan Kesihatan Reproduktif;
- Program Pendidikan Kognitif.
Antara
matlamat MOCEP yang diimplementasi di Turki ini ialah menyediakan pengayaan
kognitif (cognitive enrichment) yang
menggalakkan perkembangan psikososial kanak-kanak secara optimal dan kesediaan
ke sekolah. Program ini juga membantu kaum ibu untuk memupuk kemahiran dan
sikap (attitude) yang memberi impak
kepada anak dan juga kesejahteraan mereka bersama.
Sejarah
program MOCEP ini bermula pada tahun 1982 sebagai home-based intervention yang dikendalikan sebagai sebahagian
daripada projek penyelidikan selama 4 tahun. Intervensi tersebut mengandungi
komponen pengayaan ibu dan komponen pendidikan kognitif yang diadaptasi
daripada Home Instruction Program for
Preschool Youngsters (HIPPY), program yang dibangunkan oleh Institut
Penyelidikan dan Inovasi dalam Pendidikan di Universiti Hebrew, Jerusalem.
Daripada
penyelidikan tersebut, program home-based
intervention ini telah dikembangkan sebagai program umum kepada Mother Child Education Program (MOCEP)
pada tahun 1991. Tempoh program ini diubahsuai daripada 60 minggu, dipendekkan kepada
25 minggu (6 bulan, 7 hari) sahaja.
Pada
tahun 1993, Finance Foundation telah
menubuhkan Mother-Child Education
foundation dan memantau dan menyokong MOCEP. Pada tahun itu juga, program
MOCEP dilancarkan pertama kalinya sebagai pusat pendidikan dewasa. Kemudian, program
MOCEP ini ditawarkan sebagai kursus percuma sebagai kursus elektif di beberapa
universiti di Turki. Selepas hampir sepuluh tahun program MOCEP dilaksanakan di
Turki, Kementerian Pendidikan Kebangsaan berkolaborasi dengan MOCEP, dan secara
formalnya telah dialihkan kepada Kementerian Pendidikan Kebangsan pada tahun
2002.
MOCEP
telah membawa bersama kumpulan dalam 20 hingga 25 orang ibu untuk setiap minggu
3 jam setiap sesi selama tempoh 25 minggu. Setiap sesi dibahagikan untuk mempelajari
tiga komponen utama dalam program ini iaitu: Program Sokongan Ibu, Program
Perancangan Keluarga dan Kesihatan Reproduktif, dan Program Pendidikan
Kognitif. Antara topik yang dipelajari ialah berkaitan perkembangan kanak-kanak
dan peranan keluarga, pendengaran aktif, perkembangan sosial dan emosi, dan
kepentingan bermain dan impak bermain terhadap perkembangan anak.
Keputusan
penilaian daripada kajian eksperimen yang dijalankan pada tahun 1998, mendapati
bahawa kanak-kanak yang datang daripada ibu yang dilatih dalam program MOCEP
ini mempunyai hasil yang signifikan dalam kawalan ke atas kemahiran
pra-literasi, kemahiran pra-numerasi, dan kemahiran literasi dan kemahiran
numerik diukur selepas tahun pertama anak-anak bersekolah. Kajian juga
mendapati bahawa kanak-kanak yang mana ibu mereka menyertai program MOCEP ini
mempunyai gred akhir yang tertinggi semasa gred 1 di sekolah. Selain itu juga,
kajian mendapati kesan positif ke atas amalan asuhan kanak-kanak yang dapat
mengurangkan disiplin negatif, penyediaan kepada persekitaran belajar yang
positif di rumah, meningkatkan komunikasi dan keyakinan diri ibu.
Penyelidikan
dalam kesan jangka panjang terhadap program MOCEP menunjukkan bahawa
kanak-kanak daripada ibu yang menyertai program ini mencapai skor tertinggi ke
atas ujian kebolehan umum dan kecerdasan anak, kejayaan secara akademik, menyambung
persekolahan dalam tempoh masa yang lama, membangunkan konsep kendiri positif dan
apabila dewasa, bekerja dalam status kerja lebih tinggi dan mendapat gaji yang lebih
tinggi. Program MOCEP ini mendapat sumber dan dana daripada Kementerian Pendidikan
Turki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan