31 Julai 2017

Program MOCEP di Turki

Negara Turki telah mewujudkan Mother-Child Education Program (MOCEP), iaitu model pendidikan yang direka dan dikenali sebagai home-based program untuk memberi sokongan kepada kaum ibu yang mempunyai anak-anak yang berumur 5 hingga 6 tahun tanpa akses ke prasekolah.  Program MOCEP ini dibangunkan berdasarkan rangka kerja ekologikal yang menekankan kepentingan interaksi dalam persekitaran kanak-kanak. Latihan MOCEP ini menekankan kepada tiga komponen utama  iaitu;
  • Program Sokongan Ibu;
  • Program Perancangan Keluarga dan Kesihatan Reproduktif;
  • Program Pendidikan Kognitif.
Antara matlamat MOCEP yang diimplementasi di Turki ini ialah menyediakan pengayaan kognitif (cognitive enrichment) yang menggalakkan perkembangan psikososial kanak-kanak secara optimal dan kesediaan ke sekolah. Program ini juga membantu kaum ibu untuk memupuk kemahiran dan sikap (attitude) yang memberi impak kepada anak dan juga kesejahteraan mereka bersama.

Sejarah program MOCEP ini bermula pada tahun 1982 sebagai home-based intervention yang dikendalikan sebagai sebahagian daripada projek penyelidikan selama 4 tahun. Intervensi tersebut mengandungi komponen pengayaan ibu dan komponen pendidikan kognitif yang diadaptasi daripada Home Instruction Program for Preschool Youngsters (HIPPY), program yang dibangunkan oleh Institut Penyelidikan dan Inovasi dalam Pendidikan di Universiti Hebrew, Jerusalem.
Daripada penyelidikan tersebut, program home-based intervention ini telah dikembangkan sebagai program umum kepada Mother Child Education Program (MOCEP) pada tahun 1991. Tempoh program ini diubahsuai daripada 60 minggu, dipendekkan kepada 25 minggu (6 bulan, 7 hari) sahaja.

Pada tahun 1993, Finance Foundation telah menubuhkan Mother-Child Education foundation dan memantau dan menyokong MOCEP. Pada tahun itu juga, program MOCEP dilancarkan pertama kalinya sebagai pusat pendidikan dewasa. Kemudian, program MOCEP ini ditawarkan sebagai kursus percuma sebagai kursus elektif di beberapa universiti di Turki. Selepas hampir sepuluh tahun program MOCEP dilaksanakan di Turki, Kementerian Pendidikan Kebangsaan berkolaborasi dengan MOCEP, dan secara formalnya telah dialihkan kepada Kementerian Pendidikan Kebangsan pada tahun 2002.

MOCEP telah membawa bersama kumpulan dalam 20 hingga 25 orang ibu untuk setiap minggu 3 jam setiap sesi selama tempoh 25 minggu. Setiap sesi dibahagikan untuk mempelajari tiga komponen utama dalam program ini iaitu: Program Sokongan Ibu, Program Perancangan Keluarga dan Kesihatan Reproduktif, dan Program Pendidikan Kognitif. Antara topik yang dipelajari ialah berkaitan perkembangan kanak-kanak dan peranan keluarga, pendengaran aktif, perkembangan sosial dan emosi, dan kepentingan bermain dan impak bermain terhadap perkembangan anak.

Keputusan penilaian daripada kajian eksperimen yang dijalankan pada tahun 1998, mendapati bahawa kanak-kanak yang datang daripada ibu yang dilatih dalam program MOCEP ini mempunyai hasil yang signifikan dalam kawalan ke atas kemahiran pra-literasi, kemahiran pra-numerasi, dan kemahiran literasi dan kemahiran numerik diukur selepas tahun pertama anak-anak bersekolah. Kajian juga mendapati bahawa kanak-kanak yang mana ibu mereka menyertai program MOCEP ini mempunyai gred akhir yang tertinggi semasa gred 1 di sekolah. Selain itu juga, kajian mendapati kesan positif ke atas amalan asuhan kanak-kanak yang dapat mengurangkan disiplin negatif, penyediaan kepada persekitaran belajar yang positif di rumah, meningkatkan komunikasi dan keyakinan diri ibu.

Penyelidikan dalam kesan jangka panjang terhadap program MOCEP menunjukkan bahawa kanak-kanak daripada ibu yang menyertai program ini mencapai skor tertinggi ke atas ujian kebolehan umum dan kecerdasan anak, kejayaan secara akademik, menyambung persekolahan dalam tempoh masa yang lama, membangunkan konsep kendiri positif dan apabila dewasa, bekerja dalam status kerja lebih tinggi dan mendapat gaji yang lebih tinggi. Program MOCEP ini mendapat sumber dan dana daripada Kementerian Pendidikan Turki.






Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...