30 Januari 2018

Kanak-Kanak Kecil Menangis

Sekiranya anda seorang pengasuh di rumah yang bekerja dan mengendalikan kanak-kanak kecil yang kerap kali menangis, usah dipaksa diri untuk menghentikannya. Sebagai pengasuh yang profesional, elakkan daripada menjerit untuk menghentikannya, kerana ia adalah cara yang kurang berkesan. Jadi, sebagai pengasuh yang efektif, anda hanya perlu menjadi kreatif untuk menghentikan kanak-kanak kecil yang kerap menangis dengan cara  mengalihkan perhatiannya. Pengasuh perlu mengetahui apa kegemaran atau benda yang paling disukai oleh kanak-kanak kecil ini.

Saya kongsikan pengalaman saya ketika mengendalikan seorang kanak-kanak kecil (lelaki) yang kerap kali menangis, setiap kali dia menangis dia akan mencampakkan barang mainannya dan apabila saya mengambil semula mainan tersebut dan memberikan kepadanya semula, dia akan meninggikan lagi nada tangisannya sambil menghentak-hentakkan kakinya. Jadi sekiranya situasi ini berlaku, elakkan mengulangi tindakan yang sama, usah dilayani. Kerana ia memang kurang berkesan. Perlu cari strategi yang lain.

Tetapi saya berjaya menghentikan dia dengan mudah dan ringkas, saya tahu dia sangat gemar  menonton video berkaitan cerita yang bertemakan kereta mainan dan barang mainannya memang banyak kereta mainan. Jadi di sini saya mendapat idea iaitu mengalihkan perhatiannya ketika dia  menangis dengan membawanya ke hadapan laptop/televisyen dengan tayangan video bertemakan kereta mainan. Dia terus senyap, kerana dapat menonton video yang memang sangat digemarinya. 

Tetapi, pengasuh yang bekerja di taska dan pusat jagaan kanak-kanak mempunyai strategi yang berlainan mungkin? 

Tiada ulasan:

Salahkah Saya Memilih...

Ramai yang sering bertanya kepada saya berkaitan bidang apa yang saya belajar di universiti. Bila saya beritahu 'pendidikan awal kanak-...